Du er her: Hjem --> Annet --> Blog --> Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Mange besøkende på en nettside kommer dit etter å ha gjort et søk i Google. Bor du i Oslo og behøver data-hjelp, søker du kanskje etter "data-hjelp oslo", og klikker på en eller flere av søkeresultatene, inntil du finner noen du kontakter. Søkemotoroptimalisering er teknikker for å øke en sides trafikk fra Google. Mer trafikk fra Google-søk er viktig, fordi det gir flere kunder.

Søkemotorer som Yahoo og Bing er også interessante, men Google er lederen, og de andre følger gjerne etter Google. Derfor er det Google som omtales her.

For å få flere besøkende fra Google-søk, er vi ute etter to ting:

Man må derfor lage nettsider både med tanke på leserne, og med tanke på Google. Heldigvis kan man stort sett bruke samme teknikker for å tilfredsstille begge. Et av Googles mål er å finne relevante sider for leseren. Google har etterhvert blitt så "smart" at den er istand til å analysere siders relevans, også innholdet, med et bra resultat.

SEO er ingen eksakt vitenskap. Eksempelvis så endrer Google stadig sin formel for hvordan sider rangeres. Mine to hovedregler er å skrive for et menneskelig publikum, samt være konsistent (samme SEO-teknikker på alle sider). Fra dette følger at jeg forsøker å bruke HTML fullt ut - mange tags og attributter osv. Og ikke duplisere informasjon.

Her følger noen av mine strategier. Denne blog-posten er ikke ferdig og vil bli utvidet.

Bilder

Å bruke bilder kan bringe siden din oppover både i Googles web-søk og i Googles bilde-søk. Google kan (foreløpig) ikke vite hva motivet på et bilde er, og må forholde seg til den teksten som er assosiert med bildet. Et bilde har et navn (fornavn, og et gitt etternavn som angir bildeformatet), og plasseres på en nettside med en img-tag. Denne taggen har flere attributter, blant annet alt (alternative).

For eksempel: jeg har et bilde av meg selv på førstesiden av min hjemmeside. Bildefilen heter peder-sverdrup-01.jpg. alt-teksten er "Peder Sverdrup, systemkonsulent".

Linker

En link har en anker-tekst og et title-attributt. Anker-teksten er teksten (ofte blå) man klikker på dersom man vil besøke siden linken fører til. Teksten i title-attributtet kan brukes forskjellige av forskjellige browsere. Ofte kommer denne teksten opp i et lite vindu når man holder musepekeren over link-teksten.

Telefon: 67 20 71 21 / 92 60 51 57 Skygge av mann over rennende vann